Hogyan pályázz olyan céghez, ahol nem szoktak állásokat meghirdetni?

Gyakran olvashatsz arról, hogy álláshirdetések útján az összes álláslehetőségnek csupán 20%-áról szerezhetsz tudomást. A fennmaradó 80%-ot, vagyis a rejtett állásokat más módszerekkel érheted el. Az egyik ilyen módszer a meg nem hirdetett állások felkutatására a cégek közvetlen megkeresése.

Fontos, hogy egy dolgot a legelején tisztázzunk!

A cégek közvetlen megkeresése alatt nem azt értem, hogy fogd az önéletrajzodat, nyomtasd ki jó sok példányban és véletlenszerűen csöngess be az utadba eső cégek ajtaján.

Kérlek, ilyet soha ne tegyél!

Csak bizonyos cégeket kell megkeresned. Azokat, amelyeknél ugyanolyan szaktudásra van szükség, mint amivel Te rendelkezel. Így esélyed is van arra, hogy foglalkoznak veled. De hozzájuk se személyesen csengess be, hanem küldd el a pályázatodat! (Ez alól van kivétel, de erről majd később.)

Tegyük fel, hogy nyomtató- és fénymásoló gépek javításához és karbantartásához értesz. Ezzel a tudással hiába kopogtatsz be bárhová, kicsi a valószínűsége, hogy a legtöbb helyen tárt karokkal fogadnak. De ha otthon összegyűjtöd azokat a cégeket, akik nyomtatók- és fénymásolók javításával, karbantartásával foglalkoznak, akkor ezekhez a cégekhez már nagyobb eséllyel pályázhatsz.

Az, hogy egy cég nem hirdet állást, még nem jelenti azt, hogy nincsenek problémái munkaerő terén. Megesik, hogy egy új projekt miatt hirtelen kell bővülniük, vagy valaki elhagyja a céget. Az is gyakori, hogy nincsenek megelégedve egy alkalmazottal, de még nem kerestek helyette mást.

Egy ütős, nekik szóló pályázattal könnyen bekerülhetsz az ilyen cégek látómezejébe.

Nem mondom, hogy ez a módszer könnyű vagy hogy garantálja a sikert. Egyet azonban biztosan tudok: jó pár ügyfelem szerzett már így állást.

A cégek közvetlen megkeresésének 5 lépése a következő:

  1. Célok és erősségek meghatározása

Ennek a módszernek az alkalmazásához tudnod kell, hogy miben vagy jó, tehát hogy mely szakmában vagy szakterületen van a legnagyobb esélyed elhelyezkedni. Ha a projekt menedzsmenthez értesz a legjobban, akkor nem érdemes éttermeket felkeresned, mert ott ezt a tudást nem értékelik. Ellenben olyan informatikával vagy telekommunikációval foglalkozó cégek igenis szóba jöhetnek, ahol ilyen munkakörökbe gyakran keresnek embert.

  1. Céglista összeállítása

Ha tudod, hogy miben vagy erős, állítsd össze azoknak a cégeknek a listáját, ahol a Te erősségedre értékként tekinthetnek.

Másként megfogalmazva: milyen cégeknél vannak olyan munkakörök, amelyeket sikerrel tölthetnél be?

A céglista összeállításához használd az internetet, kérdezd meg az ismerőseidet is, de ha úgy alakul, akár az is segíthet, ha nyitott szemmel jársz az utcán. A felsorolással addig ne állj meg, amíg legalább 50 cégnevet nem gyűjtesz össze.

  1. Felderítés

Miután megvannak a kiszemelt cégek, kezdj nyomozásba. Mint egy aprólékos detektív, deríts ki, hogy pontosan mivel foglakozik a cég, mekkora, ki vezeti stb. Ha lehet, azt is tudd meg, milyen céljaik vagy nehézségeik vannak éppen. Minél pontosabban tudod, hogy mire van szükségük, annál meggyőzőbb pályázatot tudsz készíteni.

A felderítést kezdheted a cég internetes jelenlétével, de a legértékesebb, ha a kapcsolati hálódon keresztül szerzel információkat. Bizonyos cégeket (pl. üzleteket) személyesen is meglátogathatsz, és közvetlenül is érdeklődhetsz.

  1. Cégre szabott pályázat

Mivel ezek a cégek nem hirdetnek felvételt, ezért a pályázatodnak különösen meggyőzőnek kell lennie.

Ezt két dologgal érheted el.

Az egyik, hogy felhasználod a felderítés során összegyűjtött információkat, vagyis azt emeled ki, ami a cégnek fontos.

A másik, hogy a kísérőlevélben és a motivációs levélben a haszonérvelés módszerét használod. Ez azt jelenti, hogy azt a legnagyobb előnyt hangsúlyozod, amit a cég vezetője az alkalmazásoddal nyerhet. Ez akkor működik a legjobban, ha a pályázatod kezdő soraiban a vezetőség legégetőbb problémáira kínálsz megoldást.

  1. Célba juttatás

A legideálisabb, ha van olyan ismerősöd, aki kapcsolatban van a szóban forgó cég egy alkalmazottjával, így közvetítőnek kérheted fel.

Ha ez nem megy, akkor e-mailt is küldhetsz. A legjobb, ha az illetékes szakmai vezetőnek címzed. Az ő nevét és e-mail címét akár az internetről, akár telefonhívás során is kiderítheted.

Vigyázat! Személyesen csak olyan helyekre érdemes elmenned, ahol egyébként is hozzá vannak szokva a vendégekhez. Pl. üzletek, fitnesz teremek, kozmetika stb. Egy nagy multinacionális cég irodaházában egy ilyen akció inkább visszatetszést kelthet.

  1. Utánkövetés

Miután elküldted vagy leadtad a pályázatodat, egy hét múlva érdeklődj, hogy mi lett a sorsa.

Hívd fel a céget (a telefonszámukat már biztosan tudod), és mondd el, hogy ki vagy, illetve, hogy egy hete küldted el a pályázatodat. Kérdezd meg, hogy megkapták-e és hogy lenne-e lehetőség egy személyes találkozóra. Ennek még akkor is van értelme, ha éppen nem keresnek senkit, mert az is hasznos, ha bekerülsz az adatbázisukba.

Ha abszolút elutasítóak, ne vedd magadra. Kérdezd meg, hogy tudnak-e ajánlani hasonló profilú céget, ahol a Te tudásoddal (itt mondd az erősségedet) munkaerőt keresnek.

Tímár Krisztina cikkében arról is beszámol, hogy ezzel a módszerrel miként tudott segíteni egy fiatal pályakezdő ügyfelének.

Megosztás
Keresés az oldalon
Erasmus+
Kövess minket!

Facebook

Támogatóink